Løb i vand

Ishøj Svømmehal har såkaldte "løbebælter", som ganske GRATIS kan benyttes til at løbe en tur i vandet med.

Løb-i-vand er en skånsom motionsform, og kan derfor både anvendes når man er skadet, eller som supplement til den almindelige træning. Når der løbes i vand skåner man muskler og led, da der ikke opstår belastning, hverken ved afsæt
eller landing.

Det betyder at man, selvom man skulle være skadet, har mulighed for at opretholde iltoptagelsen, på samme vis som ved den daglige træning, da løb-i-vand foregår med minimal belastning. Der findes indtil flere eksempler på, at man ikke mister konditionen, når man løber i vand.

I vand elimineres stødet fra fod i sættet, men det er samtidig muligt at vedligeholde de samme bevægelser - undtagen armene - der bruges til at stabilisere balancen.

Vand giver 12 gange så stor modstand som luft, så hvert skridt giver en væsentlig større modstand end vanligt. Samtidig giver vandet en masserende effekt, hvilket øger blodgennemstrømningen, og giver bedre forudsætninger for at en skade kan hele hurtigere.

Det er det vigtigt, at løb-i-vand foregår på så dybt vand, at man ikke rører ved bunden, f.eks. i den dybe ende i en svømmehal (1.80 m. typisk nok). Du bør anvende hele kroppen, nøjagtigt som når man løber i åbent terræn.

- Spørg efter løbebælterne hos livredderne i svømmehallen.